Digital Marknadsföring

Artamus är specialister på Internetmarknadsföring och då främst inom SEO och PPC.

Vi har varit med sedan de första staplande stegen togs med att optimera keywords i metataggarna på förstasidan till dagen komplexa värld med sociala nätverk, bloggar, rss feeds, ROI analyser. Idag krävs det en förståelse både hur sökmotorerna arbetar och hur kundens affärslogik fungerar för att kunna lyckas. Det gäller inte endast att skapa trafik till en webbplats utan skapa rätt trafik. För att kunna göra det behövs det kunskaper inom områden som webbanalys, affiliatemarketing, bannerannonsering, optimering av landningsidor. De områden som vi inte täcker in har vi duktiga partners som är experter på sina områden. Vi är duktiga på Google Analytics som analysverktyg och vi arbetar dagligen med de verktyg som sökmotorerna har för att hjälpa till att få sidor indexerade.

Sökmotoroptimering

Idag använder de flesta internetanvändare en sökmotor för att genom nyckelord/fraser finna vad man söker efter. Finns företaget inte med i sökmotorernas index så har webbplatsen inte stort värde. Syftet med SEO är att nå så högt upp på de nyckelordsfraser som har högst värde för företaget. Vi gör oftast först en analys av nuvarande webbplats och en intervjuer med företaget för att förstå dess affärslogik. Tillsammans tar vi fram de nyckelord som vi ska arbeta med. Vi kombinera teknisk-, marknads-, och språkkunskaper för att skapa sidor som når högt och som syftar till att konverta besökaren till en möjlig kund. Sökmotoroptimering består av ett flertal delar som skapar den helhet som krävs för att lyckas. Vi på Artamus arbetar med alla delarna. Exempel på detta är:

Sponsrade länkar

Sponsrade länkar är det som ni ser i högra spalten och i det färgade fältet i Google och i andra sökmotorer. Vi arbetar med att hantera våra kunders PPC konton för att ge bästa resultat. Mixen av av sponsrade länkar och bra sökmotoroptimering ger företaget bästa möjliga synlighet i sökmotorerna. Fördelarna med sponsrade länkar är många men att kan arbeta med kampanjinriktat är en av dessa. Vi övervakar era annonser och arbetar mot att ge bästa möjliga ROI. Betalningsmodellen kan se olika ut och det utformas tillsammans med er. Detta för att målsättningen med en PPC kampanj kan se väldigt olika ut.

Webbanalys

Webbanalys är en metod att mäta, samla, analysera och rapportera internetdata i syfte att förstå hur en webbsajt används av sin publik och att optimera användandet av den. Genom att använda ett statistikverktyg är det möjligt att studera besökare, hur de navigerar och olika trafikmönster och sätta upp mål hur väl vi uppnår våra uppsatta mål, KPI (Key Performance Indicators)

Artamus arbetar med flera olika verktyg med Google Analytics är vårt hemmaområde. Google Analytics är ett fritt mätverktyg som kan producera över 80 olika rapporter och har ett gränsnitt som är anpassat för den vanliga användaren. Det är möjligt att sätta upp mål och mäta hur väl webbsajten uppnår dessa mål. Målen bestäms tillsammans med kunden med det kan handla om försäljning, nyhetsbrevsanmälningar, nerladdningar av dokument etc. Verktyget är integrerat med Adwords och det är möjligt att följa olika typer av kampanjer.